Jedzenie ma znaczenie

zdj2

Żywność to paliwo dla ciała i duszy – przy zmianie odżywiania można przedłużyć średnio życie o 10 lat.

Witaminy, składniki mineralne i inne składniki znajdujące się w pożywieniu zapobiegają powstawaniu  chorób dieto zależnych oraz opóźniają procesy starzenia Nasz organizm potrzebuje dziennie 90 składników, których powinno dostarczać pożywienie tj. 60 minerałów, 16 witamin, 12 podstawowych aminokwasów i 3 podstawowe tłuszcze. Dłuższy niedobór któregoś z tych składników powadzi do chorób.

Dlaczego nie dostarczamy ich z żywnością?

Jemy żywność oczyszczoną i rafinowaną: biała mąka, rafinowane oleje, utwardzone tłuszcze roślinne np. margaryna, biały ryż. Poprawiamy smak kosztem składników odżywczych.

• Nawożenie mineralne i środki ochrony roślin blokują szereg składników odżywczych
  • Mięso zwierząt hodowlanych przesycone jest hormonami i antybiotykami, syntetykami
  • Procesy oczyszczania powodują brak błonnika
  • Uboga i nieurozmaicona dieta nawet przy obfitym jedzeniu prowadzi do niedożywienia
  • Stosowanie niezdrowych jednostronnych „diet”, nadużywanie suplementów lub specyfików, które wywołują szereg skutków ubocznych, powodują nadwrażliwość i w efekcie działają toksycznie na układ pokarmowy oraz uzależnienie, zwłaszcza przy długotrwałym stosowaniu.

Nawet przy prawidłowym żywieniu są czynniki wpływające na zwiększenie zapotrzebowania na witaminy i minerały i są to: palenie tytoniu, nadmierne picie kawy, herbaty i alkoholu, zażywanie lekarstw, choroby, stresująca praca i nadmierna nerwowość życia, wiek powyżej 65 lat ( gorsza o 40% przyswajalność), średni lub intensywny wysiłek fizyczny, wiek niemowlęta, młodzież i kobiety ciężarne oraz karmiące, zanieczyszczenie środowiska, jedzenie w barach i fast foodach, transport, przechowywanie oraz mycie i gotowanie żywności. Kolejny problem często niezdiagnozowany to nietolerancja pokarmowa. Przypadki występowania nietolerancji pokarmowej występują bardzo często. Szacuje się, że może być nią dotkniętych ok. 45% populacji – zarówno dorosłych jak i dzieci. Wiele osób często zdradza więcej niż jeden symptom chorobowy. Objawy bywają bagatelizowane, a ich powód, czyli pokarm, który spożywamy, nie jest właściwie rozpoznany. Przy nietolerancji wszystko opiera się o proces metabolizmu – organizm po prostu nie posiada lub ma za mało substancji, które ten pokarm pomogłyby mu strawić lub wchłonąć.  Nie powinno się lekceważyć niebezpieczeństwa, jakim jest taka nietolerancja. Nawet jeśli  nie stwarza ona bezpośredniego zagrożenia dla życia, może znacząco wpłynąć na zdolność do prowadzenia normalnego, zdrowego trybu życia Skąd mamy wiedzieć, czy cierpiąc na różnorodne dolegliwości  jesteśmy w gronie tych, którzy cierpią na nietolerancję pokarmową? Sami tego nie stwierdzimy, trzeba iść do specjalisty.

Dolegliwości, których przyczyną może być nietolerancja pokarmowa  to m.in.:

• Bóle i zawroty głowy, bóle zatok, migreny, zaburzenia koncentracji, depresja, stany lękowe, zaburzenia pokarmowe, hiperaktywność, bezsenność
  • Zespół deficytu uwagi, niepokój chroniczny, ADHD, zespół. przewlekłego zmęczenia (CFS/ME)
  • Alergia, astma, bóle uszu „dzwonienie”, bóle gardła, powiększone migdałki, powracające infekcje, katar sienny „zapchany nos”, zaburzenia wzroku, opuchnięte oczy, choroby zatok
  • Zespół nadwrażliwości jelita (IBS), reflux, zapalenie jelit, zespół złego wchłaniania
  • Celiakia, fibromyalgia, mukowiscydoza, nowotwory dieto zależne
  • Problemy skórne: atopowe zapalenia skóry, łuszczyca, pokrzywka, trądzik, cellulit
  • Niedowaga, nadwaga, bóle brzucha, zaparcia, niestrawność, zgaga, mdłości, wzdęcia, biegunki, nieprzyjemny zapach z ust, obrzęki, otyłość
  • Problemy z poczęciem, utrzymaniem ciąży
  • Choroby tarczycy, zaburzenia hormonalne
  • Problemy reumatologiczne, bóle mięśni, bóle stawów, osłabienie, artretyzm, RZS